Myanmar deel 2

19 december 2016 - Mandalay, Myanmar

Rond het Inle meer zijn genoeg dingen te zien en te beleven maar het meest voor de hand liggende is om een tour over het meer te maken en te zien hoe de lokale bevolking daar leeft. Op het meer is een compleet dorp te vinden.
Zo hebben ze onder andere een drijvende tuin waar ze voedsel op verbouwen, een goudsmid ( en zilver en meer ), een school en sigarenboer waar je een eigen sigaar kan maken/rollen.
Het was heel bijzonder om te zien en geweldig om de dag af te sluiten met een zonsondergang op het meer.

De volgende dag besluiten we naar een wijnproeverij te gaan bij een lokale wijngaarde.
Na al bijna 3 maanden weinig tot geen goede wijn te vinden is dit echt even genieten.
Met een uitzicht over de wijngaarde en de bergen waar langzaam de zon achter verdwijnt, proosten we op Myanmar.

De volgende dag vertrekking we richting Mandalay. Hier huren we een tuk tuk voor een dag en bezoeken we (nog) meer tempels en archeologische plekken.
Boven op een berg in Mandalay is een pagoda te vinden waar Burmese studenten en monniken hun engels met de toeristen willen oefenen.
Hier ontmoeten we studenten die ons uitnodigen om de volgende dag langs te komen op hun school.

De studenten zijn onwijs blij dat we daadwerkelijk langskomen en voor we het weten hebben we ieder zo'n 10/15 studenten om ons heen zitten.
Naast hun eigen studie komen ze 5 dagen per week naar deze school om engels te leren. De enige vrije dagen die ze hebben zijn het weekend en zelfs deze brengen zij vaak door bij de pagoda om hun engels te oefenen met toeristen.

Na Mandalay vertrekken we verder naar het noordoosten naar een dorpje genaamd Pyin Oo Lwin.
Pyin Oo Lwin is bekend om zijn botanische tuin en gigantische waterval.
Beide verschrikkelijk mooi en makkelijk zelf heen te rijden met een gehuurde scooter.

Ons reisgroepje was even uit elkaar voor de kleinere dorpjes maar we ontmoeten elkaar weer in Bagan.
Bagan is zo verschrikkelijk adembenemend mooi.
Ik kon wel foto's blijven maken.
Het is toeristisch maar dat is voor een goede reden.
Bagan staat bekend om zijn 4000 tempels, sommige groot, andere klein. Allen verspreid over een immens gebied.
De zonsopgang kan gezien worden vanuit een luchtballon tegen de vergoeding van 3 ribben, maar wij besloten deze vanaf de tempel te bekijken.
Het uitzicht is magisch!
Zowel zonsopgang als zonsondergang.

Van een andere backpacker hoor ik over het Thabarwa centre. Dit is een meditatie centrum waar je gratis kan verblijven, eten krijgt en meditatie kan oefenen onder begeleiding in ruil voor vrijwilligerswerk.
Ik besluit mijn reisgroepje achter te laten en hier alleen heen te gaan.
Er zijn verschillende activiteiten waarbij je kan helpen waaronder rijst wassen, olm lopen met de monniken ( hierbij gaan ze langs de deuren om donaties op te halen voor het klooster ) en patiëntenzorg.
Hier heb ik mij uiteraard mee bezig gehouden.
Er is een klein patiënten zaaltje waar hulpbehoevende mensen wonen en een ziekenhuis.
Het ziekenhuis is echter geen ziekenhuis zoals in de westerse wereld maar meer een heel groot verpleeghuis met af en toe een arts die langskomt en veel hulp behoevende mensen.
Niemand heeft een eigen kamer, alles is open in één grote zaal.
De bedden hebben geen matras ivm het geloof (Geen comfort mogen hebben? Ben het even kwijt) en de materialen zijn van een kwaliteit wat wij al lang zouden hebben weggegooid.
Toch was het heel fijn om hier een paar dagen te blijven en te zien hoe de mensen hier leven.
Ik heb een paar dagen een man verzorgd met een decubitus wond op zijn stuit waar ze nog nooit van wisselligging hebben gehoord.
Ik heb ze wat tips kunnen geven waar ze wat aan hadden en mogen leren hoe zij een wond verzorgen met de spullen die ze hebben. Allemaal door donaties.

Ik ben een klein beetje verliefd geworden op Myanmar.
Het land is zo mooi en de mensen zo vriendelijk.
Omdat het land nog niet zo lang open is voor toeristen is het voornaamste doel van de bevolking geen geld verdienen aan de toeristen maar hun land en cultuur met de wereld delen.
Overal is dan ook te lezen 'Have a good day and take care of tourists'
Geweldig toch.

Aangezien de mensen die je ontmoet toch wel je reis maken en ik ontzettend blij ben met mijn reisgroepje, schrijf ik even voor mijn eigen geheugen hun namen hier op. Gwen uit Frankrijk, liz uit België, Ben en Dani uit Israël en Florian uit Duitsland.
Mooi zooitje ongeregeld in een ongeregeld land.

1. Ben en Laura:
    19 december 2016
    Dikke kus we missen je!! Geniet er van! Love you long time!