Bye bye Oz

25 juli 2017 - Cairns, Australië

De dag dat ik op het vliegtuig naar Indonesië stap is alweer 2 weken geleden.
Maar aangezien ik te lui was om mijn blog bij te houden begin ik waar ik was gebleven.

Ik ben al eerder in Airlie Beach in Australië geweest met mijn moeder en Kees.
Deze keer is er echter veel veranderd. De oorkaan die niet lang geleden Australië is was gekomen heeft veel schade aangericht.
De bomen zijn een stuk kaler, gebouwen zijn verwoest en de lagoon (een prachtig tropisch buiten zwembad) is compleet in puin.
Ik heb echter veel geluk op zee. Airlie beach is namelijk de plek waar je de Whitsundays gaat bekijken, een verzameling van tropische eilanden met koraal in het water.
Dit koraal (een deel van de Great Barrier Reef) was tot kort geleden nog slecht te zien door alle zand deeltjes die rondzweefde na de oorkaan.
Wij hebben echter prachtig zicht!

Wanneer ik aan kom ik Airlie Beach vaart de boot niet waar ik oorspronkelijk op geplaatst zou worden en krijg ik een upgrade naar een kleinere luxere boot.
Deze boot heeft een jacuzzi op het dek van waar we snachts de sterren kunnen bekijken.
De boot heeft blauw licht aan de achterkant waar we snachts vissen mee kunnen spotten en we zien zelfs dolfijnen.
Het eten is geweldig en ik heb zelfs als één van de weinige met een schildpad gezwommen!
Het strand van de Whitsundays is prachtig. Het zand is dun en wit, het water helder en je kan er stingrays en lemon sharks vinden. Het is strikt verboden om ook maar een zandkorrel mee te nemen.

Na de Whitsundays pak ik de bus naar Magnetic Island, een prachtig eiland met wilde koala's, rock walibi's en uitgerekte stranden,
In de bus ontmoet ik Valeria, een meisje uit Duitsland.
Samen besluiten we het eiland rond te lopen in plaats van een scooter te huren of een barbie auto. (Je kan hier de real life versie van de roze, dakloze barbie auto huren!)
We lopen naar een plek waar we wilde koala's kunnen spotten.
Sinds ik in Australië ben wil ik al koala's in het wild zien en van dichtbij.
En we hebben geluk;. Ze zitten overal. OP OOGHOOGTE! Geweldig!
Ik ontmoet onwijs veel gezellige mensen op het eiland en zo ook twee jongens die er wonen.
Wanneer ik vertel dat ik de volgende dag vertrek bieden ze mij een plek aan om te slapen zodat ik kan blijven.
Echter heb ik de volgende dag een tour dus moet ik wederom afscheid nemen van geweldige mensen.
Dit is een deel van reizen wat ik minder leuk vind.

Na Magnetic Island is het tijd voor mijn laatste stop. Cairns.
Vanaf hier vlieg ik naar Indonesië. Dit is ook de laatste plek waar ik alles moet regelen om dan ook echt definitief Australië te verlaten.
Ik kom hier Simone weer tegen. Een meisje uit Zwitserland die ik eerder heb ontmoet in Rainbow beach.
We hadden elkaar maar kort hiervoor gezien maar Simone en ik kunnen het onwijs goed met elkaar vinden.
Wanneer Valeria dan ook niet veel later achter mij aan reist breng ik de rest van mijn Australië dagen met deze meiden en nog wat andere super gezellige mensen door.
Als ik langer de tijd had gehad was ik langer in Cairns gebleven.

Mijn eerste geplande tour is Uncle Brian's Fun and Waterfalls tour.
Zo'n beetje iedereen die ik spreek over Cairns vertelde me dat ik dit niet mag missen en zodra ik in het mini busje stap snap ik waarom.
Onze tourgids is een hyperactieve ozzy die lijkt te leven op redbull met een passie voor zijn beroep.
Vanaf het begin maakt hij ons duidelijk dat we nu één grote familie zijn en dat we als familie veel spelletjes met elkaar gaan spelen.
Heel de dag regent het en helaas kunnen we zelfs niet zwemmen bij één van de bekende watervallen met natuurlijke glijbaan.
Toch is dit de beste tour die ik heb gedaan! Ik heb vanaf sochtends vroeg tot laat in de middag niks anders gedaan dan gelachen.
We zingen liedjes, tekenen op de bus, eten meer chocola dan ik het afgelopen jaar op heb en spelen onwijs leuke spelletjes.

De volgende dag ga ik snorkelen bij de Great Barrier reef.
Hier kom ik wederom een oude bekende tegen die ik heb leren kennen in Surfers Paradise. Aangezien velen dezelfde kant op reizen kom je overal bekende gezichten tegen.
Helaas is mijn tour niet zo fijn (100+ mensen op de boot), word ik na 10min al zee ziek en wanneer ik in het water lig zie ik voornamelijk andere mensen in plaats van mooi koraal.
Gelukkig heb ik al  voldoende kunnen zien op de Whitsundays.

Mijn laaste trip is naar de Daintree Rainforest.
Dit regenwoud is de oudste op aarde en adembenemend mooi om te zien.
Hier kunnen we krokodillen en cassowaries zien. De cassowary is echter zeldzaam dus je moet geluk hebben om hem te spotten.
Dit heb ik helaas niet maar dat maakt de hele ervaring niet minder bijzonder.
Ik overnacht in het regenwoud, totaal afgezonderd van de bewoonde wereld.
Er word meerdere malen gewaarschuwd dat er absoluut niet gezwommen mag worden omdat er overal krokodillen zitten.
Wanneer we met een gids in de avond een wandeling over het strand maken verteld hij het verhaal van een vrouw die 2 jaar gelden is opgegeten.
Deze vrouw besloot in een dronken bui te gaan zwemmen op de plek waar ze je meenemen op een boot om krokodillen te zien. Niet zo slim dus.
Onze gids op de boot, waar we de volgende dag mee gaan varen, is van mening dat alleen domme mensen worden opgegeten door krokodillen.
En ik ben het eigenlijk wel mee hem eens. De enige regel die we hebben is " Blijf uit de buurt van het water".
Eenmaal aan land is de krokodil ontzettend traag en hij zal nooit het water uitkomen om je te halen.
Zoals onze Australische krokodillen expert zegt " Natural selection at its finest".

In Cairns heb ik nog een paar dagen om te ontspannen aan de lagoon.
Cairns is een stad van gratis activiteiten en bij de Esplanade word er 2x per dag gratis fitness les gegeven.
Aangezien ik na 6 maanden wel wat beweging kan gebruiken probeer ik zoveel mogelijk lessen mee te pakken.
Zelfs de aqua aerobics les tussen de mensen 3x mijn leeftijd doe ik mee.
Deze vond ik het leukst!

Na 6 maanden is het dan eindelijk tijd om Australië te verlaten.
Simone is al naar Bali gevlogen dus wanneer ik aankom ben ik niet alleen.
Ik vind het super jammer om weg te gaan uit Australië aangezien dit echt als thuis begon te voelen. Het is zo'n fijn land met vriendelijke mensen.
Ik ben blij dat ik er voor heb gekozen om hier naar toe te vliegen en kom er zeker nog eens terug!

1. Lex:
    25 juli 2017
    Wat een heeeeeeerlijk, verhaal weer, genieten in optima forma.
    Mis je je prakkie spinazie al?
    Toi toi toi
    Tsjoe Tsjoe Lex
  2. Kees:
    25 juli 2017
    Weer een leuk reisverslag van Claire
    T is jammer van t weer zat ff tegen ent is waar Australië is een geweldig land
    xxxxxxxx
  3. Paul:
    25 juli 2017
    geweldig wat je allemaal weer meemaakt heel leuk en erg gezellig. genieten.//
  4. Oma:
    26 juli 2017
    wat een schitterende mooie fotos ben jaloers op je wat je allemaal meemaakt en ziet